Van Kesselt tot het Midden-Oosten …

2012-07-18 18:21:57

Herwig Nelissen begon als negentienjarige zijn rallycarrière met een Ford Escort, hierin bijgestaan door Etienne Mertens en nadien Rudi Martens. Na enkele bescheiden succesjes in eigen streek, groeide de drang naar meer en beter. En dus werd eind 1984 de Opel Ascona 400 gekocht, waarmee Guy Colsoul zich in 1981 tot Belgisch rallykampioen had gekroond. In 1985 reed Herwig met copiloot Firmin Thierie enkele rally’s in het Belgisch kampioenschap, met een knappe tweede plaats in de Grenslandrally als uitschieter.
In 1986 weerklonk de roep vanuit het buitenland steeds luider. Eerst trok het team naar Nederland, dan naar Tsjechoslowakije, om te eindigen op het dak van de wereld: de Indian Himalayan Rally.

Mens en machine kregen het zwaar te verduren in een van de meest slopende rally’s ter wereld. Maar na 2 840 kilometers was het duo Nelissen-Thierie het eerste Europese team dat erin slaagde deze loodzware rally te winnen. Sterker nog, als de coëfficiënt die toegekend was aan deze wedstrijd, net iets hoger was, dan gold dit als de eerste Belgische overwinning in een rally voor het wereldkampioenschap.

Na de rally van Dubai bleef de Opel Ascona 400 in ruil voor oliedollars ter plaatse achter. Na een korte maar onbevredigende uitstap met een Nissan 240 RS, koos Herwig ervoor om in 1987 met een Opel Manta 400 deel te nemen aan het Far East Championship. Intussen had Firmin aangegeven de helm aan de haak te willen hangen en werd met Theo Badenberg een nieuwe navigator aangetrokken.

Het veelbelovende seizoensbegin kende helaas geen vervolg en dus werd de auto terug naar België gebracht om hem klaar te stomen voor het volgende rallyseizoen. Een seizoen dat onder een slecht gesternte van start ging, want een week voor de rally van Indonesië werd de Manta zwaar beschadigd tijdens een testrit. Maar ook tijdens de wedstrijd ging het mis. Op klassementsproef 33 ging de auto zwaar van de baan. Herwig was ernstig gewond. Op 31 augustus 1988 overleed hij in het Pertamina-ziekenhuis in Jakarta.


Overzicht uitslagen

1982

In 1982 reed Herwig Nelissen met een Ford Escort RS 2000. Rudi Martens was co-piloot, maar ook Firmin Thierie nam die rol op zich. Met hem won Herwig de landentrofee samen met Dumont (1e), Colsoul (5e) en Filippini (9e).

RTS Rally Alken17Rudi Martens
Rally van de Suikerstreek11Rudi Martens
Ster der Maasvallei7Rudi Martens
12 uren van Bocholt9Rudi Martens
12 uren van Hasselt14Rudi Martens
Rally van LooiopgaveRudi Martens
Köln-Ahrweiler Rally?Firmin Thierie


1983

Boucles de Spa20Firmin Thierie
RTS Rally Alken 10e à 15ePennartz
Rally van de Suikerstreek 8e of 9ePennartz
Ster der MaasvalleiopgavePennartz
12 uren van Bocholt6Rudy Vuurstaek
Köln-Ahrweiler Rally?Firmin Thierie

1984

In 1984 begon het tijdperk van de Opel Ascona 400 RA18. Die werd met co-piloot Firmin Thierie uitgetest in de Pepijnrally. Hier werd een tweede plaats behaald!

1985

Rally de Wallonie14Firmin Thierie
Haspengouwrally9Firmin Thierie
Grenslandrally2Firmin Thierie
Condrozrally8Firmin Thierie
Limburgiarally5Firmin Thierie

1986

1986 werd het legendarische jaar waarin Herwig Nelissen samen met Firmin Thierie de Himalayan Rally won! Niet veel later, na de Dubai International Rally, werd de Ascona verkocht in Dubai.

Circuit des Ardennes16Firmin Thierie
Haspengouwrally8Firmin Thierie
Grenslandrally10Firmin Thierie
Amsterdam BP Rally14Firmin Thierie
Hellendoornrally12Fred Van Doorn
Bohemian RallyopgaveFirmin Thierie
Himalayan Rally1Firmin Thierie
Dubai International Rally8Firmin Thierie

1987

Met een Nissan 240 RS werd de Tulpenrally gereden. Deze wagen was echter geen succes en al gauw werd overgeschakeld op de Opel Manta 400.

Tulpenrally12Lambert Peeters
Rally of Malaysia5Theo Badenberg
Himalayan RallyopgaveTheo Badenberg
Rally of IndonesiaopgaveFred Van Doorn

1988

In 1988 sloeg het noodlot toe: bij een zwaar ongeval tijdens de Rally of Indonesia kwam Herwig Nelissen om het leven.

Dit overzicht is niet volledig. Kan je ons helpen om het aan te vullen, stuur dan een mail naar info@herwignelissen.be of schrijf een reactie onder dit artikel. Alvast bedankt!




Laatste foto-album:
Eifel Rally 2015

Contact