De Ascona 400 van Herwig !?

2009-12-20 11:59:20

Tijdens het surfen op een site waar historische rallyauto's worden verkocht, stoot ik op volgend artikel: "For Sale: Works Ascona 400 n° RA18" Kuwait (zie Foto) (link)
Bij het lezen kreeg ik al een zeer eigenaardig gevoel ... "het zal toch niet waar zijn" Het enige wat de advertentie vermeldde was een telefoonnummer uit Koeweit en een naam ... "Abdullah". Maar in het Midden-Oosten heten ze allemaal Abdullah!

Ik heb die man gecontacteerd per mail, maar dat was geen succes. Uiteindelijk heb ik het telefoonnummer geprobeerd en dat leverde meer op. Abdullah verkocht inderdaad een fabrieks-Ascona 400 RA18, maar hij wist mij niet veel te vertellen over het verleden van deze wagen. Enkel dat deze wagen ooit de "Indian Himalayan Rally" had gewonnen. Hij zou mij ook nog enkele foto's doorsturen.

Er is maar één Opel Ascona 400 die deze rally heeft gewonnen namelijk die van Herwig Nelissen.

Maar één iemand kon mij vertellen of dit de Ascona van Herwig was nl. de Belgische rally-legende Guy Colsoul. Deze Ascona was immers de kampioenenwagen tussen 1981 en 1983 van Guy Colsoul in de Bastos-kleuren.
Ik heb dit niet laten rusten en naar Colsoul Rallysport gebeld. Ze zouden het opzoeken en mij iets laten weten.

Een dag later kreeg ik telefoon van Mister Colsoul himself, met de vraag of ik wel besefte wat ik gevonden had ... "Dit is Herwig zijn auto", vertelde hij mij vol overtuiging.
Mijn gevoel zat dus goed. Het was natuurlijk ook een zeer emotioneel gevoel, alle mooie herinneringen van 24 jaar geleden kwamen weer boven. De dagen erna heb ik vaak gedacht hoe ik dit ging aanpakken, maar één ding was zeker: Herwig zijn auto moest terug naar België komen.

Er stelden zich wel enkele problemen: Abdullah wilde hem enkel verkopen wanneer hij hem zelf had gerestaureerd en een tweede probleem was: Koeweit ligt niet echt bij de deur.

Ik heb Abdullah nog verschillende malen gebeld en hem het verhaal van Herwig, het verleden en de familiale banden uitgelegd met de hoop dat hij zou toegeven en de wagen verkopen aan mij, maar helaas ...



We gaan de wagen bekijken in Kuwait

2010-04-29 17:53:55

Er is weer hoop, na enkele telefoontjes heb ik Abdullah gevraagd of ik de Ascona eens mocht komen bekijken in Kuwait.
Abdullah antwoorde heel kort maar duidelijk, "your are welcome in my country, and I am happy to welcome you".
Deze kans laat ik niet schieten.
Nu Kuwait is niet bij de deur en God (of is het Allah?) weet waar ik daar terechtkom.
Maar we gaan ervoor en de tickets worden besteld.



We zijn vertrokken richting Kuwait

2010-04-29 17:59:28

Er was niet dadelijk iemand die zich aangesproken voelde om met mij deze trip richting het Midden-Oosten te maken.
Ik heb dan de vraag gesteld aan de persoon die al jaren in het "400- wereldje" rondwaart en die ook een band heeft gekregen met Herwig, nl. Ed, de persoon achter de Opel Manta 400 van Herwig.
Na enig overleg ging hij akkoord en zo gaan wij samen dit avontuur tegemoet.



De vliegtickets zijn geboekt....

2010-05-01 12:16:58

De tickets zijn geboekt, op 10 mei om 13u50 vertrekken we vanuit Dusseldorf richting Kuwait met één tussenstop in Istanbul.
Het heeft enkele maanden geduurd maar er is weer licht aan het einde van de tunnel.



Goed aangekomen in Koeweit....

2010-05-10 02:47:34

Na een lange reis met tussenstop in Istanbul zijn we veilig geland om 1u15 lokale tijd in Koeweit. Eerst hebben we ons aangemeld bij de douane om een tijdelijk visum te krijgen. Nu kunnen we naar de uitgang waar een plaatselijke chauffeur ons ophaalt en naar het hotel brengt.
Het eerste wat ons overvalt is de enorme hitte midden in de nacht. Het is hier om 2u 's nachts nog steeds 37°. Ook de luxewagens en de plaatselijke klederdracht springen in het oog.
Het is natuurlijk nacht maar de rit naar het "Swiss Bell Plazahotel" geeft ons dadelijk al een indruk van dit land. Om 2u45 zien we voor het eerst ons bed, dat zal goed doen na zo'n lange reis.



Vandaag de ontmoeting met Abdullah.

2010-05-11 20:50:23

Na een goede nachtrust hebben we ons voldaan aan een heerlijk ontbijt waarna we telefoon kregen van Abdullah.
We hebben vanmiddag om 14u afgesproken aan ons hotel.
We zijn beiden benieuwd wie we te zien krijgen vanmiddag. Ik heb Abdullah enkel aan telefoon gehoord of via mail gelezen.
Tot de afgesproken tijd gaan we even een wandelingetje maken en de omgeving wat bewonderen. Maar die hitte.... jongens, om 10u is het al 40° hier buiten.
Al snel werd ons ook duidelijk dat hier wel degelijk oorlog geweest is. Men is wel héél hard bezig om alles opnieuw op te bouwen maar tussen de gigantische gebouwen ziet men de vervallen en stuk geschoten gebouwen. En hier zou dan de Ascona 400 20 jaar gestaan hebben!? Ongelooflijk toch ...
Ondertussen wordt de spanning groter en wachten we op de komst van Abdullah. En daar is hij dan... Abdullah. Het is een kleine, mollige kerel met baard en natuurlijk een mooi, wit kleed.
Hij nodigt ons uit voor een lunch in een plaatselijk restaurant en verteld ons verhalen over het verleden hier in Koeweit en natuurlijk, hoe kan het anders, over Allah en het Moslim zijn.

Morgen meer!



Het is de enige echte Ascona 400 van Herwig!!!!

2010-05-12 18:34:40

Na onze lunch en de gezellige gesprekken met Abdullah is het grote moment aangebroken.
We nemen plaats in de wagen en Abdullah rijdt ons langs enorme winkelketens en gebouwen richting zijn woning.
We rijden één van de betere woonwijken binnen en na enkele linkse en rechtse haakse bochten zien we links van de weg de Ascona 400 staan. Het is een zeer emotioneel moment waar ik nooit van had gedacht dat dit werkelijkheid zou worden.
Hier staan we dan, duizenden kilometers verder bij een auto die meer dan 24 jaar geleden voor hele mooie momenten heeft gezorgd. Verschillende zaken op en aan de wagen zijn duidelijk herkenbaar Herwig zijn Ascona. Zelfs in de velgen staan nog steeds de initialen "HN" geslagen die ik er als jonge knaap 24 jaar geleden zelf heb ingeslagen. Een beter bewijs is niet denkbaar.
De Recaro-kuipzetels, de motor en de versnellingsbak zijn verdwenen maar voor de rest is hij compleet.
Hoe ga ik die Abdullah nu overtuigen dat ik Koeweit niet verlaat zonder deze wagen ...



Niet te geloven ... er is een doorbraak!

2010-05-12 20:21:39

Terwijl Abdullah naar het avondgebed gaat, bekijk ik samen met mijn vriend Ed alle onderdelen die ten huize Abdullah nog liggen.
Ook de wagen zelf wordt grondig nagekeken door Ed. "Die wagen ziet er nog goed uit" geeft hij aan.
Na zijn gebed nodigt Abdullah ons uit op de thee.
Na een uur heb ik Abdullah kunnen overtuigen en krijgen we een akkoord over de wagen. Ik wist met mijn geluk geen blijf! En Ed, tja die kon niet geloven wat een geluk ik had.
Ik kreeg nog een video met beelden van de Ascona 400 zoals hij deelnam aan de rally's in het midden Oosten met als piloot Sheik Eïd Fallah, de persoon waaraan Herwig de Ascona verkocht in 1986 na de rally van Dubai.
Op terugweg naar het hotel overlopen Ed en ik hoe we dit gaan aanpakken om de Ascona zo spoedig mogelijk op transport naar België te krijgen.



Transport wordt geregeld

2010-05-12 20:31:17

Voor dat ik vertrok naar Koeweit had ik natuurlijk al het nodige ondernomen ivm het transport vanuit Koeweit richting België.
Dus moest ik enkel naar het kantoor van het transportbedrijf en alle formaliteiten afronden.
Dit ging allemaal zo vlot dat er wel iets moest tegenvallen. De Ascona moest voorbij de douane passeren alvorens in de container te plaatsen, geen probleem alleen moesten we de papieren van de wagen afgeven en die waren er niet meer.
Maar op het transportbedrijf ging men wel iets proberen te regelen met de plaatselijke instanties.



Problemen bij de Douane...

2010-05-13 20:45:59

Het wil maar niet lukken, zolang ik geen officieel document van de Ascona kan voorleggen, krijg ik geen exportdocumenten.
Verschillende pistes worden voorgesteld door het transportbedrijf, maar helaas. Een oplossing lijkt veraf en over twee dagen moeten we weer naar huis.
Het zal toch niet waar zijn zeker, de Ascona hebben aangeraakt en hem misschien toch nog moeten achterlaten ... Aan het thuisfront volgen ze het op de voet en kunnen ze ook niet geloven dat dit dadelijk nog fout loopt.

Morgen weer een dag vol hoop.



Helaas moeten we de ascona achterlaten....

2010-05-14 18:53:35

Het mag niet zijn blijkbaar. Vanavond moeten we terug richting België maar we krijgen maar geen akkoord met de douane.
Abdullah heeft ons belooft dat de Ascona veilig is in zijn handen en "Allah" zal ons helpen om de wagen terug in België te krijgen.
We zullen zien in hoe verre ons die Allah zal gaan helpen.
De ontgoocheling is groot, maar toch is er een gevoel in mij dat zegt; "De Ascona komt terug"! Opgeven zal ik niet doen ...
Als aandenken neem ik een deel van het dashbord mee, een uniek stuk uit de Opel Ascona 400.



De Ascona is terug in België!

2010-11-17 22:49:45

Het is gelukt! Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar de auto is door de douane geraakt. Ze wilden hem enkel laten doorgaan als er papieren bij waren. Die waren niet meer bij de wagen, de enige manier was dus om een duplicaat bij het DIV aan te vragen. Hiervoor is echter het PVG nummer van de wagen nodig, wat ik niet had. Gelukkig kon vroegere eigenaar van de wagen Guy Colsoul me hierbij helpen! Hij kon mij dat nummer bezorgen waardoor ik het duplicaat heb bemachtigd!

We halen de Ascona op aan de haven van Antwerpen.



Afbraak Ascona

2011-01-03 19:21:08

Nadat de auto terug in België was, werd snel gestart met de herstelwerkzaamheden aan de auto. Als eerste wordt de auto volledig gestript om zo een beter beeld te krijgen van de staat waarin de carrosserie zich bevindt.



Ontlakken & lassen

2011-03-25 22:41:36

Vervolgens is de Ascona ontlakt. Dat is gebeurd met een nieuw proces in een spuitcabine. Dat heeft als voordeel dat er geen zuren worden gebruikt en er ook niets achterblijft.

Daarna ging de carrosserie naar een lasbedrijf om een aantal gaten te dichten.



Onderdelen

2011-05-02 21:05:07

Uiteraard zijn ook de andere onderdelen onder handen genomen.
Zo is het dashboard weer als nieuw!
Op de achteras kwamen nog enkele letters tevoorschijn na het bewerken (zie foto)! Hieruit blijkt dat het wel degelijk de originele auto van Guy Colsoul en nadien van Herwig is.

En, niet onbelangrijk, er werd een 400 motor gevonden!



Opbouw + lakken

2011-07-27 00:10:41

De Ascona is ondertussen terug in opbouw. De gehele bodem is behandeld met diverse lagen epoxi-primer, daarna rubber coating en als laatste een laag witte autolak.

De binnenzijde werd - zoals bij alle fabrieksauto's - zwart gespoten.




Binnenzijde

2012-02-09 20:12:39

Vervolgens werd de binnenzijde in elkaar gestoken!





Assen + wielen

2012-02-19 22:17:06

De Ascona 400 staat inmiddels op zijn assen en wielen!





Motor

2012-05-18 21:18:03

De motor is inmiddels terug van tuner Lahouter en is afgelopen weekend ingebouwd.
De motor is voorzien van een geheel nieuw uitlaatspruitstuk.




De Ascona is volledig gerestaureerd!

2012-05-20 19:29:23

Het is zover! De Ascona is helemaal gerestaureerd.
Nog enkele testritten en de auto kan terug in competitie ingezet worden.



Eerste test Ascona

2012-06-23 21:20:54

Vandaag zijn we de Ascona voor het eerst gaan testen op het industrieterrein in Lanaken. Hij heeft de test goed doorstaan. Klaar voor de Eifelrally!


Video:



Bestickering

2012-07-01 18:35:03

Tot slot werd de Ascona helemaal bestickerd zoals hij was toen Herwig Nelissen de Himalyarally won. Dat maakt de restauratie, die zo'n anderhalf jaar duurde, compleet!



Voorstelling Ascona

2012-07-21 16:22:54

Gisteren werd de gerestaureerde Ascona aan familie en vrienden voorgesteld. Het was een perfecte avond waar alles in zat: veel emoties en een mooie wagen ...
Zeker deze foto is een uniek moment: de twee zussen en broer van Herwig die zijn auto onthullen na 26 jaar. Hopelijk heeft Herwig het gezien ...


Video:



East Belgium 2014

2014-09-30 16:28:18

Na het prachtige parcours van de Eifel hebben we nu één van of zelfs de mooiste rally van België gereden....

Daar sommige in het bestuur van Slowly Sideways Belgium een veto stelden om ons niet meer te laten starten in hun groep (we zijn lid bij de stichters nl. Slowly Sideways Duitsland)werden we door Boudewijn Bartsoen uitgenodigd om in competitie te starten in één van zijn rally's....
Daar Kurt Declerck mij overtuigde met het feit dat ik makkelijk mee kon met de top 5 in het historisch kampioenschap, hebben we toch maar ingeschreven. Ik moest het wel zonder Kurt doen, daar hij met zijn vaste piloot moest rijden, wat voor mij, zeker in de eerste proef, extra stress bezorgde.
Hij gaf me zijn vrouwke Ninotschka in leen om samen met haar deze rally te rijden....
Zaterdag morgen vertrokken we naar de start van de eerste proef, maar op de verbindingsrit merkte ik al snel dat er iets fout zat nl. de rubber tussen de cardanas (hardyschijf) raakte de tunnel.
Starten met een nieuwe co in mijn eerste competitie rally geeft al extra stress en wetende dat de cardan kan begeven was helemaal teveel eraan....
We zijn dan ook rustig van start gegaan en merkte dat het steeds erger werd met de as. Daar er in de eerste ronde geen service was had ik geen keuze en moesten we proberen om bij onze servicecrew te geraken. De tweede proef werd door gereden maar toch bewust geen bruuske dingen gedaan.
De derde proef was erop of eronder want de as kon ieder moment begeven..... En dan kwam de hulp van boven (Herwig :-)??) vermoed ik, halverwege werden we op de proef tegengehouden omdat er een andere deelnemer van de baan gegaan was, hierdoor werd de proef geannuleerd en konden we heel rustig naar de service rijden.
D&D (Danny&Daniel) regelden weer even dat we na 15 min weer klaar stonden om te vertrekken door even een nieuwe as te steken, super!!!
vanaf nu verliep alles dan ook vlekkeloos, het was snel en technisch maar dat ging ons zeer vlot af, zo vlot dat zelfs mijn co even de nota's kwijt was....
Bleek ook nog dat we na twee proeven 4de algemeen stonden maar door een oneerlijke norm tijd (annulatie van de 3de proef) stonden we na 4 proeven 5de algemeen, eigenlijk helemaal niet slecht en juist zoals we gehoopt hadden....en dat terwijl de eerste 3 aan het strijden waren op het scherp van de snee voor de titel.
De rally werd perfect uitgereden en een schitterende 5de plaats algemeen werd ons deel.. en hier zijn we overgelukkig mee.
Met dank aan mij super service-crew D&D, die ons in de wedstrijd hielden en mijn lieve co die dat geweldig deed.

Ook bedankt Boudewijn Bartsoen voor de steun.

Op naar de volgende nl Hoppeland rally....


Video:




Laatste foto-album:
Eifel Rally 2015

Contact